Khamis, 24 September 2009

Dam..Dam..Dum…Bunyik mercun!!!!Wajar ke???


Salam…
Saya ada la sedikit sebanyak buat research sal mercun ni kan…Ye lah…Raya setahun sekali…Bg saya…Kalau x de mercun or bunga api..Rasenya tak meriah le raya… hehe2..mintak maaf le pada sesiapa yang x suke eak… Tapi nak wat camne… Bahan2 letupan ni dah diharamkan…Tapi ramai je yg masih berdegil…
Berbalik pada research saya…Bukan nak kata..Just nak kongsi rahsia je…Pas ni…Kita fikir2kan wajar atau tidak mende ni..Dan apa ke rasionalnya…

Pengakuan dari seorang sahabat saya-seorang anak polis :-
“Stok yg bapak aku rampas..Aku amek dan maen….”


Pengakuan daripada beberapa orang dewasa –perihal mereka bermain bahan2 tu :-
“Zaman dulu tak de bdk2 yang putus jari..Sebab tu kami berani main!”
“Budak2 skrg dah pndi…Boleh wat mercun sendiri..Tapi…Teknik diaorg tu salah..”


Inilah realiti..Bukan nak menggalakkan semua masyarakat supaya membeli bahan2 macam tu…Bile difikirkan balik…Mende tu memang berbahaya jika kita tak guna secara betulnya…Kemeriahan bertukar kepada tragedi…
So..Kita sama2 ade akal..Kita pikir lah samer2 eak…







Tiada ulasan:

Catat Ulasan